Радикальний ва-банк: партія Ляшка в лідерах за витратами на вибори

  • 7 Серпня 2019, 19:03

Радикальна партія Олега Ляшка витратила на вибори 111,8 мільйона гривень.

Цю інформацію зазначено в остаточному фінансовому звіті про використання коштів виборчого фонду партії. Більші видатки (майже 115 мільйонів) під час парламентської кампанії мала лише партія "Слуга народу", однак радикали практично за такі самі гроші отримали значно гірший результат.

Усі кошти, які політсила вклала в парламентські перегони, надійшли з її поточного рахунку. Так само Радикальна партія фінансувала й виборчий фонд свого лідера під час президентської кампанії. 

Одержання приватних внесків на поточний партійний рахунок з подальшим переспрямуванням їх на рахунок виборчого фонду дає партіям змогу до дня виборів (у проміжних фінансових звітах) не показувати, хто ж насправді фінансує їхню кампанію. Партії все одно оприлюднять імена донорів у своїй поточній звітності за другий і третій квартали, однак впливу на волевиявлення виборців ця інформація вже не матиме.

 

На що витрачали?

Левову частку коштів Радикальна партія витратила на телерекламу – 103,8 мільйона гривень. Це 93% її виборчого фонду.

 


Найбільше, а саме 30,9 мільйона гривень, віддали ТРК "Україна" Ріната Ахметова. Дещо менше отримав телеканал "1+1" Ігоря Коломойського – 27,4 мільйона гривень. Окрім того, партія платила за рекламу на каналах групи "1+1" – "2+2" і "Бігуді".

У своїх роликах Олег Ляшко звично розповідав про землю, ліквідацію 250 народних депутатів та дисципліну в новій Верховній Раді.

 

 

 

Окрім прямої реклами, оплаченої з виборчого фонду, інформаційну підтримку партії традиційно надавали медіа олігарха Ріната Ахметова. Зокрема, телеканал "Україна" до та під час виборчої кампанії системно просував радикалів у новинному блоці. Згідно з моніторингом "Детектора медіа", лише в червні на ТРК "Україна" в новинах вийшли 30 матеріалів з ознаками замовності на користь Радикальної партії.

На рекламу у друкованих ЗМІ партія витратила 1,4 мільйона гривень. Її замовляли в обласних і районних газетах у різних регіонах країни. У середньому одна публікація в газеті коштувала радикалам 4100 гривень.

 

Скриншот з архіву газети "Уманська зоря" від 12 липня 2019 року

 

Просування Олега Ляшка перед парламентськими виборами тривало також на шпальтах газети "Сегодня" та її сайті, що належать Рінату Ахметову. Хоча витрат на публікації в цих ЗМІ у фінансовому звіті партії немає. 

 

 

Скриншот із сайту https://ukr.segodnya.ua/

 

Наприклад, 5 липня в "Сегодня" писали, що Олег Ляшко стане прем'єр-міністром, а 10-го – що він "привітав ініціативу добровольців про проведення військового параду в Києві замість скасованого президентом Володимиром Зеленським офіційного параду".

 

Газета "Сегодня" від 15 липня 2019 року

 

Нагадаємо, Громадський рух ЧЕСНО підрахував, що протягом 2018 року матеріали про лідера Радикальної партії з'являлися на сторінках газети "Сегодня" 95 разів. Зважаючи на те, що торік було 245 випусків, Ляшкоприсутній у кожному третьому номері.

 


Зовнішня реклама Радикальної партії під час парламентської кампанії 2019 року

2,8 мільйона гривень партія заплатила за зовнішню рекламу. 

 

Приховані витрати на соцмережі

 

З офіційної сторінки Радикальної партії у Facebook не витрачали грошей на рекламу в соцмережі. А от зі сторінки самого Олега Ляшка було кілька платних дописів у червні-липні, коли виборча кампанія вже стартувала, а тому ці витрати мали бути зафіксовані у звіті.

Згідно з Бібліотекою реклами Facebook, за платні пости радикал заплатив менш ніж 100 доларів. А проте, у звіті виборчого фонду таких витрат не згадано.

 

 

 

Кампанію на підтримку Радикальної партії та самого Олега Ляшка вела низка сторінок у Facebook, які позиціонують себе як медіа. Так, зі сторінки TUT NEWS UA (після виборів її видалили) на поширення рекламних дописів на користь партії в червні-липні було витрачено щонайменше 6,5 тисячі доларів (дані Бібліотеки Facebook-реклами).

 

 

 

Просували Ляшка й через сторінку Polit.media. Загальна сума витрат на рекламу з цієї сторінки становить понад 11 тисяч доларів.

 

 

Системну підтримку Радикальній партії та Олегові Ляшку надавав також сайт "Інформатор". 

Згідно з дослідженнями Фонду "Демократичні ініціативи" імені Ілька Кучеріва, виборці Радикальної партії мешкають переважно в сільській місцевості. Цим можна пояснити те, що свою рекламу партія спрямувала насамперед на телебачення та друковані ЗМІ й майже не витрачалася на рекламу в соціальних мережах (порівняно з лідерами перегонів, які витратили на соцмережі по кілька сотень тисяч доларів кожен).

Попри те, що Радикальна партія Олега Ляшка потрапила до трійки політсил – лідерів за витратами на парламентських виборах-2019, вона здобула лише 4,01% голосів виборців.

Рух ЧЕСНО змоделював, скільки коштів отримають з держбюджету партії, які подолали на парламентських виборах 2-відсотковий бар'єр. Радикальна партія наступного року може одержати з бюджету близько 20 мільйонів гривень.

Протягом 2016-2017 років частка приватного фінансування партії Олега Ляшка становила лише 2%, а основну діяльність політсила вела за кошти, отримані від держави. У четвертому кварталі 2018 року кількість фізичних осіб, які профінансували партію, значно зросла.

Згідно з аналізом Руху ЧЕСНО, Радикальна партія в першому кварталі 2019 року зібрала 109,5 мільйона внесків від фізичних та юридичних осіб. Зокрема, понад 90 працівників партії, одержуючи мінімальну зарплату, профінансували свого роботодавця на 9,3 мільйона гривень. Значна частина донорів Олега Ляшка не має жодного бізнесу, але переказує політику сотні тисяч гривень.

Підприємниця з Луганщини зізналася Руху ЧЕСНО, що надсилала Радикальній партії не власні гроші, а волонтерка з Кривого Рогу давала свої документи партійцям, аби ті зробили внесок від її імені.

Рух ЧЕСНО аналізує остаточні фінансові звіти партій.

Незадекларовані витрати на рекламу у Facebook є щонайменше в партій "Слуга народу", ВО "Батьківщина" та "Європейська солідарність".

У звіті "Опозиційного блоку" можна знайти видатки на фартухи, рушники, ліхтарі, чашки, блокноти, ручки, наліпки й календарі.

Партія "Сила і честь" отримувала на рахунок виборчого фонду внески від фізичних осіб. Так, їй надіслали 248,4 тисячі гривень. Із них 210 тисяч переказав Сергій Сухов із Маріуполя. Людина з ідентичними прізвищем, ім'ям і по батькові є співробітником ТОВ "Метінвест Холдинг", що належить олігарху Рінату Ахметову.

А рахунок виборчого фонду партії "Сила людей" відкрили лише в останній день агітації – 19 липня. За час кампанії політсила не отримала й не витратила звідти жодної копійки. 

Джерело

Схожі Новини

Прокоментувати

Підписуйтесь на Перший Політичний у Facebook, щоб першими дізнаватись про найважливіші політичні новини України та Прикарпаття